سیاست

مردم را تقسیم می کنند به سیاست گذار ...سیاست مدار .و سیاست دان ....اما من فقط سیاست های موجود را ...می نویسم

سیاست

مردم را تقسیم می کنند به سیاست گذار ...سیاست مدار .و سیاست دان ....اما من فقط سیاست های موجود را ...می نویسم

پرونده اتمی ایران

                                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

اولین مطلب را در سیاست خارجی اختصاص دادم به پرونده اتمی ایران ...هرچند این پرونده را در بعد داخلی نیز می توان بررسی کرد .

*ملاک انتخاب اخبار در این دو قسمت سیاست داخلی و خارجی ....تعیین کننده بودن خبر ها و میزان تاثیر آنها بر اوضاع کشور است

و با این وجود اخبار مجزا ...و جزئی و شایعات در این دو قسمت نمی آیند ...

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان "پرونده اتمی و دو شرط اساسی " آورده است:پنجشنبه این هفته سوم آذر ماه موعد اجلاس جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است . در این اجلاس قرار است پرونده اتمی ایران نیز مطرح شود.

هرچند شیوه برخورد دولتمردان جدید ایرانی با مقوله انرژی هسته ای و پرونده آن نسبت به آنچه در دولت گذشته مطرح بود متفاوت است، ولی در ذهن و باور مسئولان ایرانی هیچ تردیدی وجود ندارد که فناوری هسته ای به معنی برخورداری از چرخه سوخت حق انکارناپذیر ایران است و به هیچ وجه از این حق قانونی و طبیعی صرفنظر نخواهند کرد. اینکه کدامیک از دو شیوه برخورد بهتر است، مبحثی است که باید در جریان عمل، پاسخ خود را بیابد.

...خوشبختانه موضوع انرژی هسته ای به یک محور قوی در چارچوب منافع ملی تبدیل شده و ملت ایران یکپارچه از مسئولین نظام و دولت برای تامین این حق قانونی حمایت می کند. در تاریخ ملت ها کمتر موضوعی پیدا می شود که به این اندازه مورد توافق جمعی باشد و آحاد مردم، آنرا به عنوان محور منافع ملی مورد حمایت جمعی قرار می‌دهند. این، یک موقعیت استثنائی است که باید آنرا غنیمت شمرد و حداکثر بهره برداری را از آن به عمل آورد.

مسئولان ایرانی با این پشتوانه مردمی عظیم که در مقوله انرژی هسته ای دارند قطعا در این زمینه موفق خواهند شد. دستیابی به این موفقیت البته به دو شرط اساسی نیازمند است که خوشبختانه این دو شرط نیز قابل تحقق می باشند.

شرط اول تدبیر است . بجا سخن گفتن، بجا مواضع را اعلام کردن، پرهیز از اظهارنظرهای ناپخته، تصمیم سازی های اصولی و به اجرا درآوردن این تصمیم ها، اجزا حتمی تدبیر هستند. احساس می شود در این زمینه مشکلات و نارسائی هائی وجود دارد که باید برطرف شود. تعدد افراد و عناصری که در زمینه موضوع انرژی هسته ای اظهارنظر می کنند،یکی از مشکلات کار است که می‌تواند لطمات سنگینی به اساس کار بزند.

شرط دوم، برخورداری از عقل جمعی است . ضرب المثل معروف « همه چیز را همگان دانند » که ترجمان اصل بسیار ارزشمند ضرورت بهره مندی از تجربه دیگران و توصیه ارجمند مشورت با صاحبنظران است، در مقوله بسیار حساس پرونده اتمی و چگونگی برخورد با آن کاربرد زیادی دارد. نادیده گرفتن تجربیات صاحبان تجربه، بی اعتنائی به نقطه نظرات صاحبنظران و حذف افراد توانا و کاردان، نه تنها هنر نیست بلکه موجب خسران جبران ناپذیر می شود و مسئولان را از عقل جمعی محروم می‌نماید.

واقعیت اینست که اکنون در عرصه تلاش برای حل مشکلات بوجود آمده بر سر راه پرونده اتمی کشورمان، این دو نارسائی وجود دارد. مقوله اتمی متعلق به همه ملت ایران است و نباید با آن برخورد اختصاصی کرد. تدبیر و عقل جمعی، دو شرط بسیار مهم برای موفقیت در احقاق حقوق ملت ایران بشمار می‌روند که باید مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار گیرند. http://www.fardanews.com/shownews.php?id=14367

                                                             .....................................................

آفتاب: دانشجویان بسیجی دیگر کاسه صبرشان را لبریز شده است. بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و تجمعاتی که برگزار می شود یک پیام واحد دارد: مذاکره کافی است، غنی سازی را آغاز کنید.

http://www.aftabnews.ir/vdcf1ydw60dt0.htm

                                                    ..............................................................

 

شریعتمداری:ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت برای غرب گران تمام می‌شود

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8408280184

                                                        ..........................................................

با وجود تاکید تهران بر انجام غنی سازی در خاک خود؛
بوش و پوتین از ایران خواستند پیشنهاد روسیه را بپذیرد
روسای جمهور آمریکا و روسیه از ایران خواستند با پذیرش پیشنهاد مسکو در زمنیه غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه نگرانی های جهان در مورد برنامه های هسته ای تهران را رفع کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویوک تایمز، رئیس جمهوری آمریکا و همتای روسی وی که برای نشان دادن اتحاد خود در برابر ایران در حاشیه اجلاس اپک با یکدیگر دیدار کردند، اعلام کردند به ایران فشار خواهند آورد تا رفتار خود را تغییر دهد و غنی سازی اورانیوم را فقط در روسیه و تحت کنترل شدید به انجام رساند. 

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=255333


 

آغاز سخن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام خدا و با یاد خدا .....شروع کرده

و از نظرات و راهنمایی های همه خواننده گان استقبال خواهم کرد .

یا علی

                             ******************************************************************

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور :
همه باید از دولت و رییس جمهور حمایت و به آنان کمک نمایند// برخی اظهارات و انتقادها نسبت به دولت جدید غیرمنصفانه است
حضرت آیت الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به حرکت مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی ایران بسوی اهداف خود و تنظیم سند چشم‌ انداز بیست ساله براساس خطوط اصلی انقلاب و مواضع امام (ره)، مهمترین ضرورت های این برهه را "حفظ وحدت و هوشیاری" ، "حفظ روحیه و ارزش های انقلابی"، با دمیدن روح امید، عزم و کار و تلاش در جامعه و "استفاده مناسب و صحیح از موج اقبال مردم بویژه جوانان به معنویت و ارزش های انقلاب" دانستند.
به گزارش خبرگزاری "مهر" ، رهبر معظم انقلاب در این دیدار تصریح کردند: امروز بحمدالله رئیس جمهور محترم و دولت با شعارهای انقلاب اسلامی و برای انقلاب بطور جدی حرکت و تلاش می کنند و همه باید از دولت و رئیس جمهور حمایت و به آنان کمک نمایند.

ایشان با اشاره به تاثیرگذاری نظام اسلامی ایران در سراسر دنیای اسلام خاطرنشان کردند: پرچم اسلام امروز شجاعانه در ایران برافراشته شده و ایران اسلامی به خود می بالد که راه رشد علمی و پیشرفت کشور و حل مشکلات را از راهها و آموزشهای اسلامی پیگیری می کند و چنین واقعیتی موجب تشویق و الگوپذیری مسلمانان و احساس خطر جدی نظام سلطه جهانی شده است.

حضرت آیت الله خامنه ‌ای لازمه چنین شرایطی بویژه دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری را هوشیاری بیش از پیش و حفظ وحدت ارزیابی کردند و افزودند: باید ضمن تاکید بر مشترکات و محکمات نظام اسلامی، از هرگونه اقدام و سخنی که باعث عمیق تر شدن کدورت های دوران انتخابات می شود جدا پرهیز کرد.

ایشان از دیگر وظایف این دوران را حفظ روحیه و ارزشهای انقلابی برشمردند و خاطرنشان کردند: حفظ ارزشهای انقلاب به معنای اهتمام برای ایجاد امید و روحیه عزم و کار در میان مردم بویژه جوانان است و حفظ روحیه انقلابی هیچگاه به معنای بازگشت به برخی بی انضباطی‌ های طبیعی اول انقلاب نمی‌ باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات گسترده بیگانگان خاطرنشان کردند: ائمه جمعه باید با تبیین مکرر ارزش های واقعی انقلاب اسلامی، موجب تبدیل شدن این ارزش ها به یک طبیعت رایج در فضای زندگی مردم شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عمق بخشی به ایمان دینی جوانان را یکی از نیازهای اصلی جامعه و از جمله وظایف ائمه جمعه دانستند و افزودند: موج اقبال جوانان بسوی دین و معنویت یک واقعیت است که دلیل آن نیز انتخابات اخیر ریاست جمهوری می باشد زیرا در این انتخابات، اکثر رای دهندگان که جوانان بودند، برغم وجود برخی شعارهای جذاب مادی و شعارهای آمیخته با مفاهیم سیاسی رایج غربی ها، به شعارهای عدالت خواهانه، اصول گرایانه و ارزشهای انقلاب گرایش پیدا کردند که باید قدر این واقعیت دانسته شود.

حضرت آیت الله خامنه ‌ای، دولت آقای احمدی ‌نژاد را برخاسته از گرایش مردم به شعارهای انقلابی و دولتی با برکت و کاری دانستند و با تاکید بر اینکه موضع رهبری نسبت به رئیس جمهور و دولت فعلی همانند دولت های قبلی است، افزودند: باید برای هرگونه ارزیابی به رئیس جمهور و اعضای دولت امکان و فرصت کار داده شود اما متاسفانه برغم گذشت دو ماه و نیم از آغاز به کار دولت جدید، برخی توقعات و انتظاراتی مطرح می شود که 6 ماه و یا یکسال بعد از آغاز به کار دولت های قبلی، آنها مطرح نمی شد.

ایشان برخی اظهارات و انتقادها و مطالب برخی روزنامه ها نسبت به دولت جدید را غیرمنصفانه ارزیابی کردند.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود، ائمه جمعه را به ارتباط بیش از پیش با مردم و حفظ روحیه مردمی و گشاده رویی در برخورد با مردم توصیه کردند و افزودند: امام جمعه باید از موضع یک پدر، رفیق و مشاور امین با مردم ارتباط برقرار کند.

در این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گزارشی از فعالیت ها و خدمات  517 امام جمعه در سراسر کشور بیان کرد.